Gemeente
Amersfoort Vragen 2007, nummer 21 DOCS.nr. 2674562 __________________________________________________________________________________ VRAGEN van het raadslid R. Smit (BPA) inzake verkeersveiligheid op het stationsplein gedaan overeenkomstig artikel 43 van het reglement van orde voor vergaderingen van de gemeenteraad van Amersfoort (SOB, nr. 2670606; ontvangen d.d. 13 februari 2008). ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 26 februari 2008) __________________________________________________________________________________ Inleiding: De aanleg van de vrije busbaan tussen de Stadsring en
het Centraal Station heeft omstreeks de eeuwwisseling geleid tot een aantal ernstige
ongelukken, sommige daarvan met dodelijke afloop. Dit was begin Brink aanleiding om in een paginagroot interview te
pleiten voor snelle oplossingen ter verbetering van de verkeersveiligheid rondom de busbaan en op het
Stationsplein. De eerste stap werd ook spoedig na de verkiezingen genomen. Nog voor het einde van 2002 werd vanaf het
politiebureau tot aan de Ponlijnbrug een afscheidingshek geplaatst en werden enkele
voetgangersoversteekplaatsen aangepast. Deze maatregel, die als een eerste stap was bedoeld, heeft
de veiligheid ongetwijfeld verbeterd: spontaan oversteken is bij het grootste deel van de busbaan
niet meer mogelijk. De volgende stap bij de verbeteringsplannen verloopt
moeizamer. Het gaat hierbij met name om de situatie op het Stationsplein en de
onoverzichtelijkheid bij de aansluiting Vlasakkerweg. In november 2003 werd een oplossing voor de busroute
gepresenteerd waarbij het autoverkeer in oostwestrichting werd verlegd naar een tracé tussen de busbanen. Hierdoor
ontstond op het Stationsplein een onoverzichtelijke situatie door extra kruisingen
van verschillende soorten verkeer. In september 2004 werd een plan gepresenteerd met
tweerichtingsverkeer voor al het autoverkeer vanaf de Stadsring. Ook dit plan leverde onoverzichtelijke
verkeerskruisingen op het Stationsplein op. Nadat beide oplossingen door de gemeenteraad waren afgewezen, werd
in mei 2005 een plan gepresenteerd waarbij vanaf de Vlasakkerweg het autoverkeer buiten
de busbaan een plek kreeg. Aan de oostzijde van het Stationsplein was een rotonde geprojecteerd
waardoor het autoverkeer vanaf dit punt weer aan de zuidzijde van het Stationsplein belandde. Hierna is een grote stilte opgetreden. Wel werd in het
collegeprogramma het tweerichtingsverkeer op de Van Asch van Wijckstraat opgenomen. Een eerste
beweging uitte zich pas weer in de raadsinformatiebrief 2007-131 ‘Openstelling Van Asch
van Wijckstraat en Stationsstraat in twee richtingen’. In deze raadsinformatiebrief was het
actieargument opgenomen: ‘(6) Het – in het kader van “werk met werk maken” – verbeteren van de
verkeersveiligheid op de stationsroute.’ Intussen is, zes jaar naar de geuite voornemens, nog
steeds geen concrete actie ondernomen om de veiligheid op het Stationsplein te verbeteren. Dit heeft
onlangs opnieuw tot een ernstig ongeval geleid. Uit opmerkingen van taxi- en buschauffeurs is
op te maken dat er zich op het Stationsplein met grote regelmaat gevaarlijke situaties voordoen. Over bovenstaande situatie heeft de BPA de volgende
vragen. Vraag 1) Onderschrijft het College de opvatting dat
het Stationsplein, met name voor voetgangers, onveilig kan worden genoemd? Antwoord 1) Wij realiseren ons de complexiteit van het functioneren van het Stationsplein en haar omgeving. Vraag 2) Is het College op de hoogte van het feit dat
al sinds 2002 verbeteringen van de situatie op het Stationsplein werden aangekondigd, hiervoor tot
2005 verschillende plannen zijn aangeboden, maar waarvoor de afgelopen jaren geen
zichtbare acties zijn ondernomen? Antwoord 2) Ja, wij zijn bekend met de plannen aangaande de vergroting van de verkeersveiligheid stationsroute. Er zijn overigens wel degelijk de afgelopen jaren maatregelen genomen ten einde de veiligheid van het Stationsplein en omgeving te vergroten, zoals: *aanbrengen van een hek met haag op de stationsroute om zo ongewenst oversteken tegen te gaan. *aanleggen van zebra’ om zo voetgangers de gelegenheid te geven om over te steken. *de voorrijlus is ook bestemd voor taxi’s, om zo onverantwoord rijgedrag tegen te gaan. *bijplaatsen van fietsenklemmen, wat bijdraagt aan de overzichtelijkheid aan het plein en omgeving, en daarmee aan de veiligheid van het plein. Vraag 3) Kan het College bevestigen dat, mede als
gevolg van de voornemens in het collegeprogramma, de beleidsprioriteit voor de
busroute en het Stationsplein is verlegd van de veiligheid op het plein naar het creëren van
tweerichtingsverkeer op de Van Asch van Wijckstraat en de Stationsstraat? Antwoord 3) Nee, van de suggereerde prioriteitsstelling is geen sprake. Wij gaan in ons collegeprogramma uit van het treffen van maatregelen om de Van Asch van Wijckstraat in beide richtingen voor alle verkeer open te stellen, waardoor de bereikbaarheid van het station verbetert wordt en de verkeersveiligheid vergroot. In samenhang daarmee zullen ook de gevolgen daarvan voor de verkeersafwikkeling op het Stationsplein in beeld worden gebracht en zullen zonodig maatregelen worden uitgevoerd. Vraag 4) Is het College het met vragenstellers eens
dat de inhoud van de Raadsinformatiebrief 2007- 131 een in hoofdzaak procedureel karakter draagt en
geen enkele informatie bevat over de wijze waarop de verkeersveiligheid op het
Stationsplein kan worden verbeterd? Antwoord 4) RIB 2007/131 heeft een hoofdzakelijk procedureel karakter. Daarnaast is in deze RIB ook aangegeven dat in het najaar van 2007 met de noodzakelijke werkzaamheden is begonnen. Voorts is in deze RIB aan u toegezegd dat u in de ronde van 22 april 2008 inhoudelijk over dit onderwerp zal worden geraadpleegd. Vraag 5) Is het College van B en W bereid de
werkzaamheden rondom de busbaan tussen de Stadsring en het Stationsplein dusdanig te faseren dat de
noodzakelijke werkzaamheden op het Stationsplein met voorrang kunnen worden uitgevoerd en
niet onnodig worden vertraagd door discussies rondom het instellen van
tweerichtingsverkeer aan de oostzijde van het bustracé? Antwoord 5) Ja. De start uitvoering werkzaamheden Stationsplein
kan eerder dan de start uitvoering stationsroute.
Vraag 6) Is het College bereid om de gemeenteraad – en
daarmee ook de Amersfoortse burgers – op korte termijn te informeren over de concrete
maatregelen die hem voor ogen staan ter bevordering van de verkeersveiligheid op het
Stationsplein? Antwoord 6) Ja, zodra is besloten over het nemen van concrete maatregelen ter bevordering van de verkeersveiligheid op het Stationsplein zult u door ons daarover worden geinformeerd. [Info:1]Antwoord op vraag 2 hier in geven. | ||